Varumärkesplattform

Varmt välkommen till Skåne! Vårt Skåne är kanske inte paradiset på jorden, men det är en vacker plats som är full av liv och dynamik. Likt ett lapptäcke passar olikheterna ihop och skapar en skön mix. En brokig helhet som hela tiden växer och förändras.

Med gemensamma krafter

Alla vinner på att vi i Skåne samarbetar. Det är tillsammans som vi snabbast och mest effektivt uppnår vårt gemensamma syfte och därmed också våra egna mål. Men hur gör vi det?

Förhoppningen är att du själv ska känna igen dig i hur vi beskriver platsen Skåne och på så vis sprida budskapen vidare till nya människor som i sin tur sprider det vidare.

Genom långsiktigt arbete med platsvarumärket ska vi tillsammans sätta Skåne på världskartan

VISION – vad är det vi vill uppnå?

Visionen är vårt framtida mål. Det vi vill uppnå. En vision behöver varken vara realistisk eller ens mätbar, men den bör vara tydlig för alla. De bästa visionerna är de som engagerar alla i företaget eller organisationen – från ledning och medarbetare, till kunder och samarbetspartners.

Visionen för arbetet med platsvarumärket Skåne är: Genom långsiktigt arbete med platsvarumärket
ska vi tillsammans sätta Skåne på världskartan.

Vi skapar kommunikation om Skåne som andra älskar att återberätta

MISSION – hur uppnår vi vår vision? 

Missionen är mer konkret än visionen och beskriver syftet med vår verksamhet och varför vi existerar. Vad ska vi göra och leverera för att vår vision ska uppnås? Man brukar ibland något förenklat säga att missionen är medlet för att uppnå visionen:

Vi skapar kommunikation om Skåne som andra älskar att återberätta.

Mångsidigheten skapar en brokig helhet

KÄRNVÄRDEN

Mångsidigt

I Skånes blandning av olika miljöer, kulturer och personligheter skapas unika förutsättningar för utveckling. Mångsidigheten skapar en brokig helhet som hela tiden växer, förändras och inspirerar. Brokigheten gör att här finns något för alla, och här finns plats för alla.

Öppet

Kom som du är. I Skåne välkomnar vi människor, idéer och utveckling. Skåne är en plats där vi möts. Tillsammans utvecklas vi.

Nära

I Skåne är det nära till natur, nära till storstaden, nära till kontinenten. Det är nära mellan människor. Närheten skapar tillhörighet och en  befriande enkelhet.

 

Enkelt, ärligt och äkta

Tonalitet

Vi vill att läsaren ska känna sig välkommen och som en del av en gemenskap.

Därför använder vi en tonalitet i allt vi gör som är enkel, ärlig och äkta, och med glimten i ögat.

Enkelheten gör att så många som möjligt ska förstå och känna sig som en del av gemenskapen

Ärligheten och äktheten visar att vi är realister, att vi är konkreta i våra beskrivningar och vågar vara ärliga.

Glimten i ögat innebär att vi visar omtanke, självdistans och tillhörighet.


Vad är egentligen essensen av varumärket Skåne? Vi tror att det bästa sättet att beskriva varumärket Skåne är att låta eldsjälar dela med sig av sina unika berättelser. Vi har därför intervjuat personer med helt olika relationer till Skåne, där samtliga har en spännande historia att berätta. Välkommen att citera porträtten och ladda ner filer nedan för att vidare marknadsföra allas vårt fantastiska Skåne.

Relaterade filer

Bilder
Namn Beskrivning Typ Storlek
Butik.jpg
Butik på Möllevångstorget jpg 2 MB
Äppelträd.jpg
Vänner i Kivik jpg 10 MB
Råvaror.jpg
Rotfrukter på ett fat jpg 3 MB
Tupplur p hbal..jpg
Halmbal på ett fält jpg 3 MB
Haväng.jpg
Haväng träd jpg 4 MB
Dokument
Namn Beskrivning Typ Storlek
visuell-manual.pdf
Visuell manual pdf 2 MB
keynotemall_arial.key
Keynote-mall Arial key 7 MB
keynotemall_proximanova.key
Keynote-mall ProximaNova key 7 MB
pptmall_arial.pptx
Power Point-mall Arial pptx 6 MB
pptmall_proximanova.pptx
Power Point-mall ProximaNova pptx 6 MB
Logotyp Skåne svart jpg.jpg
Logotyp Skåne svart jpg jpg 674 KB